قاچاق گازوئیل متوقف می‌شود؟

قاچاق گازوئیل متوقف می‌شود؟
شعار سال:چندی قبل رئیس جمهور در نشستی از اقدامات صورت گرفته در راستای حذف قاچاق گازوئیل گفت، اما آیا با دامنه سود بالا و تفاوت قیمت گازوئیل در داخل و خارج از کشور می‌توان به راحتی از  متوقف شدن این جریان حرف زد؟ 
در روزهای اخیر، رئیس‌جمهوری اعلام کرد که از قاچاق روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل از کشور جلوگیری شده است اما باید باز هم با آن مقابله شود. در ادامه اما راه حلی را هم برای پیشبرد این هدف اعلام کرد و گفت: میتوان با تقویت بازارچه‌های مرزی تا حدودی از  وقوع این جریان پیشگیری کرد؛ اما نباید فراموش کرد که  استان‌های مرزی هم باید بتوانند سوخت را با مقداری تخفیف به کشورهای همسایه بفروشند تا مردم مناطق مرزنشین کشور که مهم‌ترین محافظان مرزهای ما هستند از امتیازات آن برخوردار شوند» نکته ای  که در این میان وجود دارد این است که، اگرچه با این اقدام چیزی حدود این  هشت میلیون لیترگازوئیل به چرخه اقتصاد و صادرات قانونی بازمیگردد و  می‌تواند در کنار مازاد تولید گازوئیل، ارزآوری مستقیم و قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد؛ اما حاشیه سود بالای قاچاق گازوئیل، موضوعی نیست که بتوان به راحتی آن را قانونمند ساخت. در واقع با تفاوت قیمت فاحشی که میان گازوئیل داخلی و گازوئیل خار ج شده  از  مرزهای ایران وجود دارد تحقق این امر قدری  غیر ممکن است . افزون بر این بالا رفتن قیمت دلار نیز تواسنت حاشیه سودآوری این قاچاق را افزایش دهد،  متوسط نرخ دلار از اواخر سال گذشته تاکنون در بازار ایران حدود ۱۲ هزار تومان بود. در حال حاضر نیز قیمت گازوئیل در ترکیه حدود یک دلار و ۱۳ سنت یعنی چیزی نزدیک به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و در پاکستان که حدود ۸۰ سنت، معادل ۹ هزار و ۶۰۰ هزار تومان است. این در حالیست که قیمت گازوئیل در ایران برابر با ۳۰۰ تومان است.  اختلاف این ارقام سود ناخالص قاچاق گازوئیل از کشور به این مقاصد را نشان می‌دهد که بیش از ۹ هزار تومان در هر لیتر(در خصوص پاکستان) و بیش از ۱۳ هزار تومان (در خصوص ترکیه) است. کنار هم قرار دادن این ارقام به عنوان سود ناخالص در کنار ۸ میلیون لیتر قاچاق روزانه گازوئیل، به روشنی گویای شرایط است. باوجود آنکه در جریان تدوین لایحه بودجه ۹۸ همچون سال‌های قبل بارها کش‌مکش برای افزایش قیمت سوخت از جمله گازوئیل بالا گرفت، اما برخی مقاومت‌ها مانع از آن شد که این امر محقق شود. موانعی که عمدتا نگران شکل‌گیری نارضایتی‌های اجتماعی، تشدید تورم و تبعات سیاسی این تصمیم در داخل بوده است. افرون بر این باید گفت،  گازوئیل همچنان جذاب‌ترین سوختی است که قاچاقچیان به دنبالش هستند زیرا هم بازار خوبی دارد و هم ریسک و خطر کمتری به نسبت بنزین دارد  حال باید دید آیا دولت روحانی می‌تواند این قاچاق پر سود را متوقف کند یا خیر؟